De confrontatiematrix is uitbreiding op een SWOT-analyse en bedoeld om de wederzijdse invloed van strektes, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart te brengen. Een goed te gebruiken toevoeging op strategy-fit analyses, uitvoeringstoets, marketingplan, of eigenlijk whatever je er door heen haalt. Leer deze techniek wel even goed kennen, voordat je gelooft wat het je vertelt 🙂
De confrontatiematrix is een onmisbaar vervolg van de SWOT analyse. De matrix laat met groene en rode kleuren zien hoe de aansluiting met je markt er uit ziet. Dit noemen we de markt-fit.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in 1 oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. Aan de hand van strengths, weaknesses, opportunities en threats maak je een tabel met de sterktes en zwaktes van je bedrijf. En zie je de kansen en bedreigingen in de markt. In deze 5 stappen maak je de SWOT-analyse en bepaal je de beste marketingstrategie voor je bedrijf.
Uitleg vanuit de KvK; duidelijk en praktisch gemaakt.