Boekenkast

Lezen houdt de geest scherp en verandering van spijs doet eten. In deze boekenkast vind je veel lesboeken rondom het vakgebied BIM, maar ook andere interessante literatuur. Het doel is deze categorie regelmatig uit te breiden met aanvullingen, want lezen houdt nooit op!

  • Het bestverkochte boek ooit* (met deze titel) – Sanne Blauw
    Of het nu je schoolrapport is, de verkiezingsuitslagen of het aantal virusbesmettingen tijdens een pandemie – cijfers zijn overal en ze beïnvloeden hoe jouw leven eruitziet. Sanne Blauw laat zien dat cijfers lang niet zo objectief zijn als ze lijken.
  • Yes and… Your Business
    Leuk en handzaam boek met goede voorbeelden voor applied improv voor het werken met groepen. Voor iedere situatie wel een passende oefening! Voor de trainer die af en toe ‘iets anders’ wil zeg maar 😉
  • Leeslijst – Reinventing Organizations
    Ben zeer benieuwd naar dit boek. Werd erop gewezen door een vriend en na het lezen van de inleiding brengt deze kijk schijnbaar een aantal ontwikkelingen, modellen en methoden samen.
  • Naar een vraaggestuurde informatievoorziening
    Prima boek om te gebruiken naast Governance en inrichting – BiSL Scenario’s, waarbij dit boekje een prima praktische vertaling biedt naar een IV binnen een zorgorganisatie.
  • The Infinite Game
    Op de leeslijst!
  • De edele kunst van not giving a f*ck
    Prettig geschreven en makkelijk te lezen boekje over sch*t hebben aan vanalles en nogwat, maar vooral over waar je voor kiest om wel een f*ck te geven. Een boek dus over wat belangrijk is en wat je focus moet geven. Een leerzame afleiding tussen de wat zwaardere literatuur door.
  • Veranderen als samenspel
    Grondig uitgewerkt boekwerk wat veel verschillende aspecten behandelt van verandering in organisaties. Het boek bevat een integrale aanpak en verschillende hulpmiddelen voor iedere verandermanagement. Wel een boek waar je even in moet duiken, maar waar je uiteindelijk wijzer van wordt. Voor de herkauwer zeg maar.
  • Exponentiële Transformatie
    Bijzonder boek met scenario’s, technieken en andere hulpmiddelen (een echte toolbox) waarmee je veranderingen kunt begeleiden die je je nu nog niet kunt voorstellen. Een mooi boek om naast Business Model Generation in de kast (maar ook in het hoofd) te hebben.
  • KPI’s die WEL werken
    Niet vaak ben ik zo enthousiast van een boek over een onderwerp waar ik al veel over gelezen heb en veel tijd aan heb besteed in zowel opdrachten als lessen\modules. Dit is een echt DOE-boek waarin je stap voor stap wordt meegenomen in hoe je op een praktische en zinvolle manier een KPI-gestuurde organisatie kunt creëren.
  • Business Intelligence and Analytics
    Bijzonder dikke pil boordevol informatie over het vakgebied BI&A. Maar eerlijk gezegd is dit meer een goed naslagwerk als je eens iets wilt verifiëren of opzoeken (of een goede boekensteun) dan een prettig stukje leesvoer.
  • Succes met Big Data
    Data staan in de belangstelling. Veel bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden, kansen en uitdagingen, grijpen data aan als onmisbaar hulpmiddel. Bovendien wil iedereen weten hoe nu om te gaan met Big Data. Hoe ver is de concurrent? Waar is dat perfecte systeem waarmee ik op voorsprong kan komen? Voor velen blijft de […]
  • Big Data aan het werk
    ‘Big data’ … je kent de term, maar hoe je ze op relevante wijze inzet binnen een organisatie is een heel ander verhaal. Big data aan het werk geeft jou als manager de informatie die je nodig hebt om big data te laten werken voor jouw business. Dit boek laat je zien: * Waarom big […]
  • Wij zijn Big Data
    Alles is meetbaar, van onze hartslag tijdens een rondje joggen en de muziek die we beluisteren tot de looppatronen in winkels. Door die data te gebruiken kunnen we indrukwekkende analyses maken om bijvoorbeeld filevorming te voorkomen, epidemieën voortijdig te onderdrukken en medicijnen op maat aan te bieden. Zo ontstaat een nieuwe samenleving waarin technologie en […]
  • Projectmatig werken in de praktijk
    Projectmatig werken is in de huidige manier van werken niet meer weg te denken. Steeds meer bedrijven, organisaties en instellingen zien in dat projectmatig werken een werkwijze is waarmee doelstellingen kunnen worden behaald en waarmee veranderingen binnen de organisatie kunnen worden gerealiseerd. Dit boek beschrijft geen nieuwe methode van projectmatig werken of projectmanagement. Ook is […]
  • Building a Scalable Data Warehouse with Data Vault 2.0
    Grondig naslagwerk voor het ontwikkelen (technisch) van een datawarehouse.
  • Aan de slag met scrum
    Scrum stelt organisaties in staat om snel en flexibel goede software te bouwen. Dit boek laat studenten in het hoger onderwijs zien wat scrum is – en hoe hetwerkt. Scrum is een manier van samenwerken in een team die tegelijk gestructureerd en flexibel is. De structuur maakt voor iedereen duidelijk wat hij op welke momenten […]
  • Leerboek Business Intelligence
    Handzaam en overzichtelijk boek ter introductie in het vakgebied van Business Intelligence. Eigenlijk alle onderwerpen van belang worden wel aangestipt en in het kader geplaatst van waar je in dit soort trajecten mee in aanraking komt. Prima introductie dus! Jarenlang hebben organisaties gegevens verzameld in databases. Nu moeten zij de stap maken naar zinvol gebruik: […]
  • Trends in Business, IT & OT – disruptief SMAACT het best
    De ‘Yellow Pages’ van trends in Business, IT en OT. Met andere woorden; een goed naslagwerk (periodiek opnieuw uitgegeven), waarin je een goed beeld krijgt van de ontwikkelingen in IT, in Informatietech en -management, aanpakken en organisatie. Boeiend periodiek leesvoer voor de informatienerds!
  • Business Intelligence en Datawarehousing
    Datawarehousing is het domein van ICT. Business Intelligence (BI) heeft alleen kans van slagen als deze techniek ook daadwerkelijk effectief wordt ingezet om bedrijfsprocessen te verantwoorden, te beheersen en te verbeteren. In de tweede editie van dit boek (voorheen Datawarehousing) wordt de techniek steeds gerelateerd aan het doel: processturing. Stuur pro cessen zijn het uitgangspunt […]
  • Informatiemanagement (Bruins) – 4e druk
    Informatiemanagement introduceert de student in dit dynamische vakgebied, dat zich bevindt op het kruispunt van informatiekunde, organisatiekunde, management en marketing. In deze vierde geactualiseerde editie beschrijven de auteurs de laatste stand van zaken op het gebied van informatie en technologie in relatie tot de bedrijfsvoering van organisaties. In de bedrijfsvoering staan de elementen informatie, digitalisering […]
  • Projectmanagement (Grit)
    Roel Grit heeft verschillende boeken geschreven (o.a. over dit onderwerp) in vele edities (en heb er veel gelezen). Grit heeft het vermogen complexe systemen op een eenvoudige manier en voorzien van duidelijke modellen, methoden en technieken. Ook in dit boek slaagt hij er wat mij betreft weer in.
  • Projectmatig werken in beeld
    Een (te) simpel boekje over projecten doen. Je leest het boekje op een zondagmiddag uit, wat natuurlijk goed is voor de awareness zeg maar. Maar wil je daadwerkelijk iets met projecten kunnen doen, dan volstaat het eigenlijk niet; dan moet je nog steeds op zoek naar verdieping. Daar heeft de schrijver dan weer een website voor, maar liever zou ik dat in het boekje terugvinden.
  • Succes met requirements!
    De kwaliteit van requirements is essentieel voor het succes van een project. Onderschatting ervan leidt juist tot verlies van tijd, geld en kwaliteit. Actuele ontwikkelingen zoals de trend naar een demand-supplyorganisatie, outsourcing, off shoring en hogere eisen aan compliance, rechtvaardigen meer aandacht voor requirements. Het belang van requirements en een gemeenschappelijk begrip van basisprincipes en […]
  • Social Media Management
    De opkomst van social media veranderde de manier waarop mensen producten zoeken, kiezen en kopen en evalueren. Ook kunnen uitingen op social media grote impact hebben op de reputatie en daarmee het succes van bedrijven. Het is daarom zeer belangrijk voor organisaties om een effectieve social media-strategie te kunnen implementeren. Het nieuwe boek Social Media […]
  • De Conversation Company
    Enkele jaren geleden bestond Twitter niet, had Facebook slechts een paar miljoen gebruikers en was er nog geen sprake van mobiel internet. De wereld is de voorbije jaren structureel veranderd. Dat zal niemand nog betwisten. Veel bedrijven hebben ondertussen hun eerste stappen in de wereld van de sociale media gezet. Toch slagen ze er nog […]
  • Information systems and development
    Information Systems Development has been adopted as the key text for many information systems, business and management, and computer science courses. The book has seven parts which relate to the Information Systems Development Context, the Systems Development Lifecycle, Themes of Systems Development, Techniques, Methodologies, Tools and Toolsets and finally Issues and Frameworks. This structure enables […]
  • Digitale Transformatie – Zo doe je dat
    Leuk en handzaam boek voor alle organisaties die middels digitalisering op een andere (datagestuurde) manier willen leren werken. Het boek biedt een stapsgewijze aanpak, welke goed te combineren valt met Agile werkwijzes.
  • Basisboek Informatie & Control
    In de, volledig herziene, tweede editie van Basisboek Informatie & Control wordt allereerst ingegaan op de problemen waar organisaties tegen aanlopen m.b.t. Informatie & Control en de oplossingen die kunnen worden aangedragen. Vervolgens worden de grondslagen besproken van Interne Beheersing en Administratieve Organisatie, Informatiemanagement en Management Control. Tot slot alles samen met als centraal thema: […]
  • Basiskennis Informatiebeveiliging
    Dit boek is in eerste instantie ontwikkeld als studieboek voor het examen Information Security Foundation based on ISO/IEC27002 (ISFS) van EXIN. De tweede druk is een ingrijpende herziening van de eerste druk (uit 2010), waarbij de inhoud is aangepast aan de nieuwe versie van de standaards: ISO/IEC 27001:2013 en ISO/IEC 27002:2013. Dit boek is ook […]
  • Zakelijke doelen bereiken met Social Media
    Je wilt met je bedrijf resultaten boeken. Je wilt groeien, meer omzet halen, liefst minder kosten en meer winst maken. Regelmatig bedenk je op welke businessdoelen je moet focussen en welke activiteiten daarbij horen. En dit geldt, zij het soms in wat andere bewoordingen, ook voor not-for-profit organisaties. Wil je dat de inzet van social […]
  • Big Data ontrafeld
    Toegankelijk geschreven boek over een onderwerp wat sterk aan belang wint. Goed te lezen zonder al te veel technische kennis.
  • Bedrijfsinformatiesystemen (Laudon & Laudon) – 15e editie
    Bedrijfsinformatiesystemen is een complete inleiding tot het vakgebied. Deze nieuwe editie is volledig geactualiseerd en toegespitst op het Nederlandse en Vlaamse onderwijs. Aan bod komen ontwikkelingen als sociale bedrijfsvoering, cloud computing en big data. Dit boek bestaat uit vier delen: organisaties, management en de netwerkonderneming, IT-infrastructuur, kerntoepassingen van systemen en informatiesystemen bouwen en beheren. In elk […]
  • De Functioneel Beheerder en BiSL
    Business informatiemanagement krijgt de laatste jaren meer en meer de erkenning die het verdient. Want als gevolg van de automatisering van veel processen in organisaties, hebben deze steeds vaker behoefte aan een schakel tussen de gebruikerskant (iedereen in de organisatie die belanghebbende is bij de informatievoorziening) en de technische kant (de aanbieders van IT-services en […]
  • BiSL Next – een framework voor Business Informatiemanagement
    Dit boek geeft een beschrijving van de nieuwe generatie van BiSL, Business Information Services Library. BiSL Next is een public domain standaard voor business-informatiemanagement met richtlijnen, good practices en praktische templates. Het biedt handvatten voor leidinggevenden die positief staan tegenover de digitalisering en voor degenen die met hen samenwerken, met als uiteindelijke doel om betere […]
  • BiSL – een framework voor Business Informatiemanagement
    Dit boek is de tweede herziene druk van de officiële uitgave van ASL BiSL Foundation dat het Framework BiSL® beschrijft.De eerste druk van dit boek dateert uit februari 2005. Sinds de publicatie van BiSL was er grote belangstelling voor dit framework. Veel organisaties gebruiken het procesmodel van de best practices van BiSL. Een groot aantal […]
  • Data als succesfactor
    We leven in een digitale wereld en de brandstof voor de digitale wereld is data. Data als succesfactor geeft aan hoe je de groeiende stroom data binnen organisaties kunt organiseren, er kennis en informatie uit kunt verkrijgen en die in de praktijk kunt toepassen. Daarbij spelen nieuwe technologieën en begrippen een belangrijke rol: Analytics, Artificial […]
  • Basisboek Digital Analytics
    Bij alles wat we online doen laten we digitale voetsporen na. Ook wat we in de ‘echte’ wereld doen wordt steeds vaker digitaal vastgelegd. Dit heeft gezorgd voor een explosieve groei in de hoeveelheid data waarover organisaties  beschikken. Deze data zijn enorm waardevol. Maar hoe vertaal je die enorme  hoeveelheid data naar bruikbare inzichten? De […]
  • Informatie & Control – Informatiemanagement (Bollen, Vluggen)
    In Informatiemanagement is de leerstof opgebouwd in drie delen. In het eerste deel staat de rol van informatiemanagement binnen ondernemingen centraal. In dit kader wordt de veranderende rol van informatiemanagement in organisaties besproken, de economische waarde van IT en de relatie tussen IT en verandermanagement. Deel 2 behandelt informatiesystemen voor het management. Hierbij gaat het […]
  • Business Model Generation
    Mooi boek (en ondertussen al een klassieker) om op welk niveau dan ook Business Modellen op basis van toegevoegde waarde te kunnen opstellen. Het boek biedt naast een duidelijke omschrijving van de tools ook voldoende praktijkvoorbeelden van verschillende bedrijven. Deze methode is van toepassing op zowel bedrijven als afdelingen als individuen.
  • BiSL Scenario’s – Governance en inrichting
    Business informatiemanagement is het vakgebied voor sturing van de IT vanuit businessperspectief. Een standaard als BiSL beschrijft wat je moet doen binnen dit vakgebied, maar nog niet hoe je het moet doen. De BiSL Scenario’s bestaan uit een aantal inhoudelijke aanpakken om werkzaamheden op het terrein van business informatiemanagement uit te voeren. Het is geen rechtlijnige methode, […]
  • BiSL Zelfevaluatie
    Handige zelfscan tbv BiSL processen met praktisch bruikbare vragenlijsten inedeeld per procescluster. Een Maturityscan maken was nog nooit zo eenvoudig 🙂
  • Handboek intranet
    In het Handboek intranet staan de intranetcoördinator, het beheerteam en de organisatie centraal. U krijgt praktische informatie over alle aspecten van het opzetten, beheren en succesvol benutten van uw intranet. Het handboek is geschreven vanuit de visie dat een intranet vooral een platform is, waarop talloze waardevolle toepassingen mogelijk zijn. Dit no-nonsense handboek vertelt u […]
  • Grip op de AVG (+werkboek)
    Iedere organisatie heeft met privacy te maken en vanaf mei 2018 kan echt niemand er meer omheen: dan treedt Europese wetgeving voor het verwerken van persoonsgegevens in werking. Worstelt u met het vinden van een goede aanpak? Vraagt u zich af wat uw stakeholders verwachten? Dit pakket biedt niet-juristen alle antwoorden. https://www.bol.com/nl/p/combiboekenpakket-grip-op-de-avg/9200000078706029/
  • Essence of Systems Analysis and Design
    Een boek met een behoorlijk uitgebreid overzicht van analyse en ontwerp technieken wat eerlijk gezegd niet heel prettig leesbaar is. Inhoudelijk goed dus, maar je moet er je tanden wel even inzetten.
  • Informatiemanagement – 6e druk (Grit)
    Informatiemanagement biedt een breed overzicht van het vakgebied informatietechnologie en informatiemanagement.
  • Inleiding UML
    Iedereen die zich bezighoudt met het analyseren en ontwerpen van software krijgt vroeg of laat te maken met UML, de internationaal gestandaardiseerde Unified Modeling Language. Zowel gebruikers die vertellen wat ze met de software willen gaan doen, als softwareontwerpers, architecten, testers, analisten en programmeurs die de software uiteindelijk gaan bouwen: al deze mensen hebben een […]
  • Gebruikersondersteuning voor ICT-support (niveau 2 en 3)
    Dit boek is bedoeld voor de opleidingen ICT Support (niveau 2 en 3). De studenten uit deze doelgroep zullen in hun toekomstige beroep voornamelijk uitvoerend bezig zijn. Dat is een reden om de studiestof waar mogelijk ook praktisch aan te bieden. Een andere reden voor deze praktische benadering is het type student. Generaliserend kunnen we […]
  • Computer Hardware – I-Tracks
    Het boek Computer Hardware is gebaseerd op de inhoud van de I-Tracks module Hardware and Network Components Foundation (HNCF). Deze module is een van de belangrijke inleidende modules in de Academy Track en in vrijwel alle Shorttracks. HNCF is bedoeld voor starters in de ICT, die nog weinig kennis hebben van de technische werking van […]